top of page

ישראל ניצבת בחזית המחקר והפיתוח של מרכזי טיפול בסרטן באמצעות הקרנת פרוטונים ותרפיית חלקיקים

רשמים מוועידת החדשנות הרפואית של ארגון 'למענכם'.

2.4.23

למענכם

מאת | 

ישראל ניצבת בחזית המחקר והפיתוח של מרכזי טיפול בסרטן באמצעות הקרנת פרוטונים ותרפיית חלקיקים
"ישראל ניצבת בחזית המחקר והפיתוח של מרכזי טיפול בסרטן באמצעות הקרנת פרוטונים ותרפיית חלקיקים". עשרות רופאים ומדענים בכירים, ובהם מנהלי המרכזים הרפואיים וקופות החולים מכל הארץ וראשי האוניברסיטאות ובתי הספר לרפואה, השתתפו בוועידת החדשנות הרפואית של ארגון 'למענכם', וקיבלו סקירה מקיפה על הפיתוחים הטכנולוגיים האחרונים בתחום הבריאות - וגם על האתגרים המורכבים שעמם מתמודד עולם הרפואה. הנואם המרכזי בכינוס היה פרופ' יוגן ב. האג, מומחה בעל שם עולמי, ממפתחי הטיפול החדשני להקרנת פרוטונים, שציין לשבח את הישגי ישראל בתחומו. "יש לכם מדענים, פיזיקאיים ואקסלרטורים אשר מצטרפים אלינו ועוזרים לנו לפתח את התחום", אמר לבכירי הקהיליה הרפואית. "אתם עומדים כפסע מטיפול בפציינטים"

פרופ' האג, המנכ"ל והמנהל הרפואי של מרכז MedAustron לטיפול ולחקר הסרטן בווינה, מהמכונים החשובים והמובילים בעולם בתחומו, הגיע לוועידה במיוחד מאוסטריה, וסקר בפני המשתתפים את מאפייניה הייחודיים של הקרנת הפרוטונים, המצמצם משמעותי את הקרינה לאיברים ורקמות תקינים של החולה ומונעת את הפגיעה בהם. הוא הסביר כי הטיפול החדשני לא מתמקד בחיסול הגידול הסרטני אלא בריפוי החולה, כשהמטרה היא לאפשר לו איכות חיים טובה לצד הסרטן כמחלה כרונית.

הוועידה נערכה בברכת נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג, ששיבח את יו"ר 'למענכם', הרב יוסי ערבליך, חתן אות הנשיא להתנדבות. לדבריו, מדובר ב"מנהיג אכפתי ורגיש, מלא חזון ומעש" שארגונו מהווה "נדבך חשוב מאוד למערכת הבריאות". נשיא 'למענכם', פרופ' יוסף פרס, לשעבר מנהל מרכז שניידר לרפואת ילדים, ציין את מסירותו של ערבליך, ש"גם כאדם חרדי זמין 24/7, כולל בשבת, כדי לעזור לכל דורש". יו"ר אגודת הידידים של הארגון, איש העסקים בני שטיינמץ, אמר כי העמותה מהווה גשר בין עולם המצוינות והרפואה לעולם התמיכה בחולים – והכל על בסיס התנדבותי של צוות 'למענכם' והרופאים המומחים הבכירים בישראל מכל התחומים שהיא מגייסת לשורותיה. באירוע השתתפו, בין היתר, חתן פרס נובל לכימיה, פרופ' דן שכטמן, ראש השב"כ, רונן בר, ומנהל המרכז הרפואי שיבא תל השומר, פרופ' יצחק קרייס.

פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית ומנהל מכון כללית למחקר, המחיש את הצורך הדחוף בפיתוח החדשנות הרפואית, והציג נתונים מדאיגים לפיהם טעויות רופאים הם גורם המוות מספר 3 בעולם. זאת ועוד: כמעט 30% מהרפואה לא מקדמת את בריאות החולים ובמקרים רבים אף גורמת להם נזק, ובנוסף כמחצית מהטיפולים להם הם זקוקים לא ניתנים בגלל עומסים ואילוצים אחרים. "לטייסים יש מערכת שלמה סביבם, שמבטיחה שלא יהיו להם טעויות, אבל לרופאים אין את זה", אמר. "אצלנו המצב הפוך. אנחנו פועלים בתנאים קשים, לעתים בלתי אפשריים".

פרופ' בליצר הקדיש את הרצאתו לשימוש שעושה הרפואה בבינה המלאכותית, שבעתיד הלא רחוק אפשר חיזוי מחלות ובעיות בריאות אחרות – ולטפל בהן מבעוד מועד. "דמיינו מצב שבו הייתה לכם יכולת, כוח מיוחד, להסתכל קדימה ולראות שמשהו רע הולך לקרות לאדם מסויים – ולכם יש אפשרות להציל אותו מהסכנה", המחיש. "תארו לעצמכם שבמקום שאתם תלכו לרופאה – היא תתקשר אליכם מיוזמתה בבוקר ותעדכן שלפי הנתונים שבידיה צפוי לכם בשבוע הקרוב אוטם בלב ולכן עליכם לסור למרפאה כדי למנוע את זה". לדבריו, "זה נשמע מדע בדיוני אבל זה לא", ובתחומים מסוימים, כמו תפקודי כליות, הטכנולוגיה הזו כבר קיימת ומוכיחה את עצמה. "במקום לעשות אחזקת שבר, טיפול בשלב שבו כבר נגרם הנזק, אפשר לעבור לרפואת אוכלוסיות שמנבאת, מונעת ויוזמת", הסביר. "יש כיום מעל 500 מודלים כאלה שה-FDA כבר אישר". הוא תהה: "האם הייתם נוסעים ברכב שלכם עוד ועוד ועוד עד שעולה ממנו עשן ורק אז מכניסים אותו לטיפול? ודאי שלא! אז למה בבריאות שלנו אנחנו מטפלים פחות טוב מאשר ברכב שלנו?".

גיל שויד, מייסד משותף ומנכ"ל צ'ק פוינט, סקר בשיחה עם העיתונאי והפרשן אטילה שומפלבי את איומי הסייבר על מוסדות רפואיים וחשף כי כל ארגון בסקטור זה סופג כ-1,500 תקיפות האקרים בשבוע, ובשנתיים האחרונות זינק המספר בלא פחות מ-70%. לדבריו בתי חולים הם מקומות נוחים במיוחד לתקיפה - הן מצד מדינות אויב וארגוני טרור והן מצד גורמים עבריינים - משום שהחדירה למערכות של מוסדות אלה קלה יחסית, פוטנציאל הנזק הוא עצום, והתחום החיוני שבו הם פועלים הופכים אותם לסחיטים ביותר כאשר התקיפות הן למטרות כלכליות באמצעות דרישת כופר. "לא חייבים לתקוף את המערכות הכי מתוחכמות", העיר שוויד. "בבריטניה, למשל, פשוט חסמו כך את דלתות של חדרי מיון – וזה הספיק".

פרופ' רונית סצ'י-פאינרו, ראש המרכז לחקר הסרטן באוניברסיטת תל אביב, הדגישה גם היא את חשיבות ההתקדמות הטכנולוגית בעולם הרפואה. כדי להמחיש כמה יש למחקר בתחום זה להתקדם סיפרה כי פיתוח תרופה נמשך 15-10 שנים בממוצע ועלותו כ-2.6 ביליון דולר, ובסופו של ההליך רק 5% מהתרופות לסרטן מאושרות על ידי ה-FDA בתוך פחות מעשור מכניסת החומר לפאזה הראשונה. "השתפרנו עם מידע ועם טכנולוגיה, אבל אנחנו עדיין לא משפרים את הנתונים הללו", אמרה. "הגענו למסקנה שהבעיה היא במודלים שעליהם אנחנו מפתחים את התרופות".

פרופ' לינה באסל-שלמון, מנהלת המכון לגנטיקה במרכז הרפואי רבין, הרצתה בוועידה על עתיד הרפואה הגנומית ומקומה ברפואה המודרנית של העשורים הקרובים. היא סבירה על הכלים החדשניים הקיימים היום לאבחון, זיהוי וטיפול בשלל מצבים רפואיים משמעותיי ותיארה מה כלים אלו יכולים להקנות לרופא בעתיד. פרופ' באסל-שלמון הרחיבה וסיפרה גם על תפקידם של כלי הבינה המלאכותית בפענוח רצפים גנומיים וקישורם לתמונה הקלינית, ועסקה בהיבטים המדעיים, החברתיים והאתיים של התפתחות הטכנולוגיה.

פרופ׳ יאיר בר, מנהל יחידת ריאה במכון האונקולוגי של בית החולים חוסידמן לסרטן במרכז הרפואי שיבא, הציג בכינוס נתונים על שיפור משמעותי בטיפול בסרטן ריאה – תוצאה של פיתוח טיפולים מותאמים אישית ואימונו תרפיה, המפעילים את מערכת החיסון של וגורמים לה לתקוף את הגידול. לדבריו, בחלק מהמקרים נרשמה "הצלחה יוצאת דופן", אך עדיין נחוץ מחקר רב כדי להבין איך לעשות זאת בצורה מדויקת ויעילה יותר. מחקר שערך פרופ' בר עצמו מצא שהטיפולים הללו מפעילים לימפוציטים מסוג B ולא רק מסוג T כפי שסברו החוקרים עד היום – מסקנה שעשויה לקדם את עולם הרפואה אל המטרה הסופית.

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, שכיבד אף הוא בנוכחותו את הוועידה, ציין לשבח את המארגנים: "כולנו מדברים על חדשנות רפואית, אבל לפעמים אנחנו שוכחים שבקצה נמצא החולה, וכשהוא מקבל בשורה קשה הוא מאבד את עולמו. אנשים נעשים שבורים ומפסיקים לתפקד כשזה קורה להם. ההחלטה של הרב יוסי ערבליך וארגון 'למענכם' להיכנס לנישה הזו היא לא פחות מחיונית למדינת ישראל". בסיום העניק פרופ' חגי לערבליך תעודת הוקרה על פועלו רב השנים בתחום זה.

ד"ר גדי נוימן, סגן נשיא 'למענכם' ויו״ר הוועידה, אמר: "כנס רפואי ראשון זה בא לאחד את צמרת הרפואה בישראל כדי להצביע על המגמות החדישות ביותר ברפואה בארץ ובעולם, לבחון אותם יחד ולנסות לנבא היכן תהיה הרפואה בעוד למעלה מעשור שנים. אנו פותחים היום במסורת של כנסים רפואיים ברמה הגבוהה ביותר שתעשיר את כולנו ותסמן את הכיוונים הרפואיים העתידיים בישראל".

"ארגון 'למענכם', מיסודו של יוסי ערבליך, חתן אות הנשיא, חרט על דגלו את העזרה וההכוונה הרפואית לכול נזקק ללא הבדלי גזע, דת ומין - ללא כול תמורה", הסביר ד"ר נוימן את ההתגייסות לנושא. "ייחודו של הארגון הוא ההתבססות על סגל של מעל 180 רופאים בכירים, מראשי הרפואה בישראל בכול תחומי הרפואה, המוכנים לסייע יום-יום בהכוונה רפואית ובפיתרון בעיות מורכבות ברפואה - והכול בהתנדבות ובמסגרת הרפואה הציבורית המעולה שלנו". לדבריו, מומחי 'למענכם', מתנדבי הארגון, מטפלים ביותר מ-20 אלף פניות בשנה, ומקפידים על מתן מענה מקצועי ומהיר המסייע לחולה ולמשפחתו "לנווט" בסבך הרפואי.

הרב ערבליך עצמו סיכם ואמר: "בשנת 2040 הבינה המלאכותית תהיה נוכחת בחיינו באפן משמעותי יותר", אמר. "רפואת העתיד נראית מבטיחה מאוד, אופטימית, אך לא פחות מכך - מאתגרת. הרפואה תצעד צעדי ענק, המחקרים יטלטלו, הטכנולוגיה תכבש כל זירה בעולם הרפואה, אך דבר לא יוכל להחליף את הלב והנשמה של הרופאים. ורפואה, מתקדמת ככל שתהא, איננה ברת קיום ללא לב ונשמה. מהמקום הזה הקמנו לפני מספר שנים את 'למענכם'. בקשנו להיות בית למטפלים ובני משפחותיהם, ובית לרופאים והרופאות הנותנים מעצמם וממלאים את העולם בטוב.


"כשמטפל נמצא בצמת דרכים ומתעוררים אצלו שאלה או ספק, הוא יודע לפנות אלינו, כדי שנפלס לו דרך ונתן לו כתף", הוסיף היו"ר. "אני מרשה לעצמי לומר גם בשם נשיא הארגון פרופ' יוסף פרס, סגנו ד"ר גדי נוימן, מנהל המערך המקצועי בארגון ד"ר בני דודזון והאחות הראשית גב' רחל מיכוביץ' – שאנחנו מבקשים להיות גם בית לרופאים. אנחנו שוחרי מדע ומידע, וכשבחרנו לעסק בפעילות החסד - החלטנו לעשות זאת תוך אמוץ אמות מדה רפואיות מקצועיות"

"מדי יום רופאים פוגשים במטפלים ונאלצים לבשר להם בשורות קשות. כשהם מבקשים לנסוך בחולים אופטימיות הם מסבירים על הטפולים המתקדמים הקימים כיום ועל אלו שנמצאים בפתוח.
גם אנחנו ב'למענכם' מוצאים את עצמנו באותה סיטואציה מאתגרת. הכנס הזה הוא מקור והשראה לאותה אופטימיות שכלנו רוצים להעניק. שנוכל לספר למטפלים שיש תקוה וקצב ההתפתחות מפתיע ומיצר עוד ועוד פתרונות".
יום הסרטן הבינלאומי - שלא תדעו.

יום הסרטן הבינלאומי - שלא תדעו.

Prof. Shi Izraeli, Director of the Hemato-Oncology Division at Schneidera Hospital

Prof. Shi Izraeli, Director of the Hemato-Oncology Division at Schneidera Hospital

שבוע סרטן צוואר הרחם.

שבוע סרטן צוואר הרחם.

כל מה שחשוב לדעת על סוכרת נעורים

כל מה שחשוב לדעת על סוכרת נעורים

ראשי עמותת "למענכם":"אנו מאפשרים לכל אדם לקבל חוות דעת רפואית בחינם" האנשים של המדינה

ראשי עמותת "למענכם":"אנו מאפשרים לכל אדם לקבל חוות דעת רפואית בחינם" האנשים של המדינה

שיתוף פעולה חדש בין נגיש ו'למענכם'

שיתוף פעולה חדש בין נגיש ו'למענכם'

רופא חדש במילואים ד"ר יעקב גויכמן

רופא חדש במילואים ד"ר יעקב גויכמן

'למענכם' לטובת הציבור:   והפעם: איבודי שתן לא רצוני במבוגרים.

'למענכם' לטובת הציבור: והפעם: איבודי שתן לא רצוני במבוגרים.

יו"ר למענכם יוסי ערבליך על AI

יו"ר למענכם יוסי ערבליך על AI

זיהומי סטרפטוקוקוס מקבוצה A – דרושים מודעות וערנות

זיהומי סטרפטוקוקוס מקבוצה A – דרושים מודעות וערנות

כל מה שחשוב לדעת על סוכרת סוג 2  (סוכרת מבוגרים)

כל מה שחשוב לדעת על סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים)

'כללית' ו'למענכם' הקימו מוקד ייעודי לסיוע רפואי עבור הפליטים מאוקראינה שנחתו בישראל

'כללית' ו'למענכם' הקימו מוקד ייעודי לסיוע רפואי עבור הפליטים מאוקראינה שנחתו בישראל

תעודת הוקרה מטעם הפרס הבינלאומי "We Are Together" הוענקה ליו"ר 'למענכם' יוסי ערבליך על פעילות ארגונו בתקופת הקורונה

תעודת הוקרה מטעם הפרס הבינלאומי "We Are Together" הוענקה ליו"ר 'למענכם' יוסי ערבליך על פעילות ארגונו בתקופת הקורונה

יש לתת תיעדוף למחוסנים: אסור שסרבני חיסונים יקבלו טיפול על חשבון מחוסנים

יש לתת תיעדוף למחוסנים: אסור שסרבני חיסונים יקבלו טיפול על חשבון מחוסנים

כל מה שרציתם לדעת על סרטן צוואר הרחם

כל מה שרציתם לדעת על סרטן צוואר הרחם

פרופ' שטיין מבכירי ההמטולוגים בארה"ב מצטרף ל'למענכם': "זכות להיות חלק ממערך המילואים שלכם"

פרופ' שטיין מבכירי ההמטולוגים בארה"ב מצטרף ל'למענכם': "זכות להיות חלק ממערך המילואים שלכם"

מקורונה ועד שפעת: הכן חיסונך לחורף

מקורונה ועד שפעת: הכן חיסונך לחורף

"כעת כולם אתנו. ומה יהיה בעוד חודש?"

"כעת כולם אתנו. ומה יהיה בעוד חודש?"

5 שנים ל"למענכם": מדי שנה מוכפל מספר הפונים לאגודה

5 שנים ל"למענכם": מדי שנה מוכפל מספר הפונים לאגודה

הלנצח נאכל וריאנטים? יוסי ערבליך

הלנצח נאכל וריאנטים? יוסי ערבליך

bottom of page